In de trein, bij de tandarts of op een saai feestje. Even ons Facebook, LinkedIn en Twitter profiel checken. Alweer. Scrollend door die tijdlijn alsof ons leven er vanaf hangt. Een overload aan informatie en vermaak, maar sneller dan ooit verveeld. In 2017 moet het daarom allemaal nog beter, grappiger, zieliger en verbazingwekkender dan in het jaar ervoor. We willen de overtreffende trap van schokkende knokfilmpjes, schattige kattenfilmpjes, indrukwekkende kijkjes achter de schermen en andere zin en onzin. We willen de emotie van ons scherm zien afspatten. Storytelling is niet meer onderscheidend, je verhaal vertellen doe je met emotiontelling.
Contentbehoefte
Social media lijken niet zoveel meer te veranderen als pakweg vijf jaar geleden. Het gros van de Nederlandse bevolking heeft nog steeds Facebook, in tegenstelling tot sommige voorspellingen van een aantal jaar geleden. Er vinden wel (kleine) verschuivingen plaats, maar de meeste mensen lijken nu hun favoriete social media kanalen wel te hebben gevonden. Wat wel verandert, is de contentbehoefte. De tijd van een leuke foto – en klaar – is al lang voorbij. Ook het alom geprezen ‘storytelling’ is niet meer voldoende. Meme makers (een grappige tekst in een foto), overdreven vlogs en filmpjes. Dat willen we zien. Of beter nog: een combinatie hiervan. Storytelling 2.0. Emotiontelling dus. Wat betekent dit voor je merk en vooral: voor de content op je online media kanalen?
Lego
Het wordt voor merken steeds moeilijker om op te vallen én te blijven hangen. Het simpelweg vertellen van je corporate story is niet meer genoeg. Het moet beter, grappiger, verbluffender als je wilt dat je doelgroep over je praat. Mensen willen lachen, schrikken, huilen, zich verwonderen. Mensen willen worden geprikkeld. En morgen moet beter zijn dan vandaag.
De term ‘emotiontelling’ is overigens niet nieuw, een simpel rondje Googlen vertelt ons dat er in 2013 al artikelen over dit begrip zijn geschreven. Onder meer LEGO was een van de merken die emotiontelling in praktijk bracht. Het speelgoedmerk verpakte haar geschiedenis in een fascinerende en inspirerende video van ruim een kwartier die erop uit is de zintuigen van mensen te prikkelen. En met succes: de video werd meer dan 12 miljoen keer bekeken.
< afbeelding ‘screenshot The LEGO story’ >
Geraldine en Freek
Emotiontelling bestaat dus al langer, en niet alleen op social media. We kijken graag naar Nederlands bekendste bioloog, Freek Vonk. Of naar Geraldine Kemper, de charmante presentatrice van BNN. En dat is niet (alleen) omdat ze er goed uit zien of grappig zijn. Het is omdat ze iets met enthousiasme vertellen. Met passie. Met emotie. Wanneer Geraldine schrikt, schrikt ze met overtuiging. Wanneer diezelfde Geraldine in een citroen bijt, proef je door het zien van haar gezichtsuitdrukking, die zure citroen. En wanneer Freek een slang van een meter vangt, krijgt je als kijker het gevoel alsof hij een python van 6 meter beetpakt. Freek en Geraldine laten het je voelen.
Video, video, video
We kijken graag naar beeld. Omdat het ons op een snelle manier informatie verschaft, maar ook omdat het ons prikkelt. Emotie overbrengen doe je dan ook het beste met een video. Een beeld zegt meer dan 1000 woorden, een video meer dan 1000 beelden.Daarbij is een informatieve video niet interessant genoeg. Het moet exclusief of creatief zijn. Of een combinatie hiervan. Een kijkje achter de schermen, verpakt in een video, is een voorbeeld van een ‘exclusieve video’. Je laat je doelgroep iets zien wat ze niet zien als ze je social media kanalen niet volgen. Een prachtig voorbeeld hiervan is het kijkje achter de schermenbij de nieuwste achtbaan van de Efteling. Niet alleen exclusief, maar door de 360 graden video voel je ook echt de spanning van de Baron 1898. Een creatieve post is echter het belangrijkste wapen van een merk. We hebben niet allemaal de online power van een Heineken, Lego of KLM, maar creativiteit kan ook een klein merk groot maken. Een sterke woordgrap of hilarische video kan zomaar viraal gaan. Geen tijd voor een wekelijkse (dure) video of drie creatieve inhakers per week? Dat hoeft ook niet. Liever twee goede posts per week, dan vier ‘net-niet’ berichten. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar veel merken denken nog steeds dat ze continu aanwezig moeten zijn. Kwaliteit gaat meer en meer voor kwantiteit.
< foto ‘camera’ – bron: pexels.com (rechtenvrij beeldmateriaal) >
Verras
Hoe kom je nou tot een social media strategie, gericht op emotiontelling? Een geanimeerde bedrijfsfilm van duizenden euro’s is fantastisch, maar in de meeste gevallen niet realistisch. Vertel je (merk)verhaal op een eigenzinnige manier. Verras. Laat je medewerkers aan het woord en breng ze eens op een andere manier in beeld. Stel ze een ongewone vraag, of beter nog: laat ze elkaar interviewen. Dit levert gegarandeerd een komisch portret op. En lachen is aanstekelijk: de kijker wordt dus niet alleen geïnformeerd, maar ook aan het lachen gemaakt. Geen tijd voor een video? Pak je (spiegelreflex)camera en fotografeer daar waar de lezer anders niet komt. Fotografeer vanuit een verrassende hoek of ‘in actie’: wanneer mensen aan het werk zijn. Onverwachte kiekjes leveren soms grappige, indrukwekkende of verrassende beelden op. Oh, en houd het kort en krachtig. Geen lange teksten of een fotoreportage met 34 foto’s. Boei je publiek met de beste foto die je hebt, begeleid met een tekst van een of twee zinnen.
De social media tijdlijn van een merk vul je dus met mooie en kwalitatief goede beelden en video’s die de lezer raken. Maar hoe weet je wat jouw lezer raakt? Simpel: door jezelf af te vragen of die content jou kan verbazen, kan laten huilen, lachen of schrikken. Kun je een (of meer) van deze vier basisemotiesafvinken, dan zit je goed. En, zoals ik al eerder zei: houd het kort. Mensen hebben geen zin en geen tijd meer voor lange video’s, berichten of artikelen. Hopelijk is deze beschouwing een uitzondering op die ongeschreven regel.